Lagere school

Net zoals in de kleuterschool bieden we in de lagere school een veilig leerklimaat en voorspelbaarheid door een vast ritme en een wederkerende regelmaat. Daarnaast leven we ook volgens een vast jaarritme, waar onze schoolfeesten belangrijke ankerpunten zijn.  

Continuïteit van een leerkracht binnen de graad wordt nagestreefd, dit houdt in dat ze gedurende twee schooljaren begeleid worden door dezelfde juf of juffen. Zo kunnen we voldoende tijd nemen om een goede vertrouwensband op te bouwen en de kinderen op die manier beter te begeleiden in hun leer- en ontwikkelingsproces. 

We kijken steeds naar de totaliteit van het kind. De drie ontwikkelingspolen: voelen-denken en willen of hart- hoofd en handen zijn gelijkwaardig. We zoeken naar hun samenhang om tot een evenwichtige ontwikkeling te komen. We hebben naast cognitief onderwijs evenveel aandacht voor de wilskracht-ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We geloven dat kennis niet alleen gevoeld, maar ook beleefd moet worden opdat een kind deze kan verwerven. We willen de kinderen kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes bijbrengen vanuit een volledige betrokkenheid van het kind. Die betrokkenheid vindt een voedingsbodem in een klimaat van rust, veiligheid en vertrouwen.  

Een dag in de lagere school start dagelijks met muziek, dat zorgt voor een ware hartopener. Muziek is alomtegenwoordig in Rinkrank, vele schoolactiviteiten zijn er dan ook van doordrongen... 

We bieden periode onderwijs aan. De kinderen worden gedurende een of twee weken ondergedompeld in bepaalde leerstof om zich er zo goed mogelijk mee te kunnen verbinden en om de leerstof zo goed mogelijk vast te zetten. In de namiddag doen we kunstzinnige activiteiten. Dit biedt rust en vergemakkelijkt het vastzetten van de leerstof die in de voormiddag werd aangebracht.  

img18