Schoolfeesten
Feesten markeren het verloop van het schooljaar en brengen ritme. Ze zijn sterk gericht op de natuur, de seizoenen en het (wereldwijde) culturele erfgoed. Elk feest kent een kunstzinnige voorbereiding (onder meer met verhaal, toneel en muziek). De feesten zijn een sociaal gebeuren en vieren we meestal met de hele school samen: kinderen, ouders en leerkrachten. Hieronder een overzicht van de feesten.
Op Rinkrank starten we ieder schooljaar feestelijk met zang en verhalen. De leerlingen maken eerst kennis met hun klas en hun juf. Dan verzamelen kinderen en ouders in de grote zaal en zingen de kinderen samen één- en meerstemmige zomer- en herfstliederen.
Traditiegetrouw vertelt de leerkracht van de eerste klas een verhaal. Daarna worden de nieuwe eersteklassers letterlijk in de bloemetjes gezet door hun peter/meter uit de zesde klas.
Een eerste schooldag op Rinkrank eindigt ’s middags. Zo geven we de kinderen de kans om in alle rust de overgang te maken tussen de zomervakantie en het nieuwe schooljaar.
Rond de feestdag van Sint-Franciscus op 4 oktober (die ook dierendag heet), viert Rinkrank het herfstfeest. Dat is veertien dagen na de aanvang van de herfst. De datum is zo gekozen dat dit feest altijd in de nabijheid valt van de ‘Harvest Moon’, de eerste volle maan van de herfst. Ook de naamdag van Sint-Franciscus speelt een rol bij de keuze van de datum.
Thema’s bij dit feest zijn: dierendag (de kinderen mogen een knuffelbeest meebrengen) en herfstwind (de kinderen maken diverse soorten molentjes en vliegers). Een spreker neemt ons mee in een herfstthema. Dat kan een jager zijn, een ambachtsman… Na dat verhaal, omkaderd met een overvloed aan herfstliederen, nodigen we kinderen en ouders uit aan een rijk voorzien herfstbuffet.
’s Namiddags is er het vliegerfeest, waarbij we met zelfgemaakte molentjes en vliegers in een nabijgelegen wei gaan spelen.
De naamdag van Sint-Maarten valt op 11 november. Dat is ook Wapenstilstand. Op de avond van 10 november (Sint-Maartensavond) vieren we dit feest met een schaduwspel en veel zang en muziek. Daarna trekken de kinderen met hun zelfgemaakte lantaarntjes naar buiten in de donkere nacht. Bij mensen in de buurt van de school zingen we onze Sint-Maartensliederen waarna de kinderen wat herfstfruit en noten in de handjes krijgen gestopt. Achteraf drinken we gezellig een kop thee of chocomelk bij het vuur.
Het Sint-Maartensfeest is ook de start van de reeks winterfeesten.
Vier weken voor Kerstmis begint de advent. Elke dag komt de zon een ietsje later op en dat beleven we samen rond de grote vuurmand met zang en muziek. We ontsteken het vuur op maandag-, woensdag- en vrijdagochtend.
De kinderen en ouders krijgen warme chocolademelk, koffie of thee. Leerkrachten, kinderen en ouders zorgen voor stemmige advents- en kerstmuziek.
De Sint komt op 6 december. Dat is het hoogtepunt van de adventsvieringen. Sinterklaas wordt ook gezien als een voorbode van het Kerstekind. Het is een bijzonder stemmig en ingetogen feest. Sinterklaas is een plechtige en haast hemelse verschijning. De kinderen zingen tal van sinterklaasliederen. Ze geven Sinterklaas ook zelfgemaakte geschenken: tekeningen, knutselwerkjes, schilderijtjes, een muziekoptreden enz.
De Pieten mogen – bij het vertrek van Sinterklaas – het feest heel onstuimig afsluiten. Die dag vinden de kinderen alle klassen rijkelijk versierd en zijn de geschenken over de tafels uitgestald.
Het christelijke verhaal over de tocht van Maria en Jozef, de herders op het veld en de uiteindelijke geboorte wordt op een intense manier beleefd in de kersttonelen van de kleuters. Zij spelen een eerste keer echt toneel in de geborgenheid van hun klas, met ouders en broers en zussen als eerste publiek.
De tweede klas brengt het grote kersttoneel in de zaal. We zingen samen ingetogen kerstliederen. De instrumentale begeleiding maakt dit tot een sfeervol winterfeest. Achteraf vieren de kinderen het kerstfeest verder in hun klas.
Als Driekoningen na de kerstvakantie valt, vieren we ook dat feest met veel muziek en zang.
We eten in de klas de driekoningentaart waarin drie bonen verstopt zitten. Wie de boon heeft, mag die dag mee koning zijn!
Lichtmis is een feest dat nog heel weinig gekend is. Toch is dit een belangrijk feest, want het sluit de kersttijd af. Het stamt ook af van een zeer bekend en berucht Romeins feest (de Lupercalia).
Dit feest vieren we op Rinkrank enkel met de leerlingen. Lichtmis is eveneens gekend als het pannenkoekenfeest; alle kinderen kunnen smullen van een heerlijke pannenkoek. De muzikale omlijsting bestaat uit verhuis- en ambachtsliederen.
Tijdens dit feest mogen de kinderen eens lekker uit de bol gaan. Ze zijn verkleed en er komt een carnavalstoonmoment met actjes, sketches en gezang. Er klinken vele vrolijke liederen.
De vrijdag voor de paasvakantie vieren we ons Lentefeest. Dit feest is een samensmelting van het palmpasen- en paasfeest. We vieren dit vanuit een sterke verbondenheid met de natuur.
We maken een lentewandeling met palmpasenstokken en kleurige wapperende lintjes, we houden een gezellige picknick en sluiten de dag af met een heus lenteconcert waarop iedereen van harte welkom is.
Dit is een feest waarbij alle oudste kleuters extra in de belangstelling staan. Zij zijn de pinksterbruiden en -bruidegoms. Het is ook een talenfeest (als herdenking van het pinkstergebeuren in Jeruzalem). De kinderen zingen dus liederen in vele talen, de grote kinderen van vierde, vijfde en zesde klas brengen muziek uit verschillende landen.
Iemand (een ouder of een gastverteller) vertelt in elke klas een verhaal in een vreemde taal. Dan volgt de stoet van de pinksterkinderen (de oudste kleuters). De meiboom wordt rechtgezet en er wordt gedanst. Het pinksterfeest is ook het feest van de volksdans.
Tijdens onze open dag stellen we onze school open zodat iedereen gezellig kan rondkuieren en onze school kan leren kennen. We tonen wat we belangrijk vinden in onze dagelijkse werking met kinderen. Er zijn rondleidingen en je kan gaan kijken naar een poppenspel.
Er wordt lekker eten en drinken voorzien en je kan verschillende fijne activiteiten doen.
Iedereen welkom!
Rond 21 juni vieren we het feest dat ook wel Sint-Jansfeest heet, naar de feestdag van Johannes de Doper op 24 juni. Het is opnieuw een groot feest dat een hele dag duurt.
Het feest begint met de rondgang door de rozentuin: we vormen en dansen in vier spiralen (zinnebeelden van de vier seizoenen) rondom de meiboom.
De hele namiddag lang nemen alle kinderen (in groepen opgedeeld) deel aan meer dan 10 verschillende volksspelen. Daarin krijgt het paalklimmen een belangrijke plaats. Alle kinderen mogen om de beurt een poging wagen om de mast te beklimmen. We eindigen met een grote touwtrekwedstrijd. Als kers op de taart komt de vuursprong voor de zesde klas. Een sprong als teken voor ‘durven’ een volgende stap te zetten.
In de loop van de laatste schoolweek voeren de kinderen van de zesde klas een toneelstuk op. Het toneel vindt plaats in een echte, grote zaal. Enkel de zesdeklassers voeren een toneel op buiten de school. Dit toneel is een voorbereiding voor de volgende stap, het verlaten van de school. Na afloop van het toneel is er een receptie.
We sluiten het schooljaar feestelijk af. We zetten de zesdeklassers in de bloemetjes en zij krijgen hun getuigschrift. De ouders bieden als afsluiter van het schooljaar een receptie aan.